Bendravimas biure

„Gero prirašymo“ darbe taisyklės

Veikiausiai kiekvienam žinomi atvejai, kai naujam darbuotojui nepavykdavo pritapti kolektyve ir jis turėdavo palikti darbą. Ką reikėtų padaryti ar ko nedaryti, kad taip nenutiktų jums?

 

Kiekviename kolektyve galioja tam tikros nerašytos taisyklės, tradicijos, vertybės, kurių reikėtų laikytis. Jos gali būti susijusios su tam tikrų manierų toleravimu, elgesio normomis, apranga, atvykimo į darbą, pietų ar kavos pertraukų laiku ir t.t. Jeigu naujokas šių taisyklių nesupras ir jų nesilaikys, greičiausiai jis nepritaps ir kolektyve.

Nereikia įtikti visiems

Kaip kuo greičiau pritapti naujame kolektyve? Ar būtina stengtis įtikti visiems? „Žmonės linkę galvoti, kad, įtikdami kitiems, jie gauna teigiamą rezultatą, užsideda sau pliusą, nes kitiems tai patinka. Bet gero rezultato nebus, jeigu įtikti bus bandoma laužant save. Tokiu atveju anksčiau ar vėliau norintysis įtikti pradės jausti diskomfortą, nuolatinę įtampą, o jo sukurtas visiems įtinkančiojo vaidmuo galiausiai taps per sunkus jam pačiam. Todėl taip elgtis nereikėtų“, – ragina psichologė Giedrė Gutautė Klimienė.

Anot jos, įtikti nereikėtų stengtis, užtat reikėtų atvirai domėtis kitais, rodyti pozityvų požiūrį, t.y. pozityviai priimti kolegas kad ir kokie jie būtų. „Vien pozityvus nusiteikimas gali padėti parodyti naujo kolektyvo nariams jūsų teigiamas nuostatas, ir tai savaime padės sukelti gerą atgarsį. Visiems žinoma, jog jei žmogus pozityviai nusiteikęs, atvirai šypsosi, nuoširdžiai domisi ir klausosi savo kolegų, ir kolegos su juo elgiasi lygiai taip pat. Taigi svarbiausias momentas – pozityvi nuostata į kitus“, – pabrėžia psichologė.

Kitas svarbus momentas – neskubėti kritikuoti. „Žmogus, kuris tik atėjęs į naują darbą iš karto puola visus kritikuoti arba, kaip dažnai pasitaiko mūsų įmonėse, ne tik kritikuoti, bet ir žeminti, sulaukia tik priešiškumo“, – sako specialistė.

Pirmojo įspūdžio svarba

Psichologės teigimu, nors pirmasis įspūdis yra svarbus ir suformuojamas gana greitai, jam nereikėtų skirti per daug reikšmės. Nors pirmojo įspūdžio nepakeisi, tačiau žmonių santykiai gana dažnai keičiasi: vienu periodu artimiau bendraujame su vienais kolektyvo nariais, kitu – su kitais. Taip yra dėl darbo ar vystymosi specifikos. „Todėl nereikėtų labai bijoti, jei pirmasis įspūdis bus ne toks geras, kokio tikėjotės. Antraip fatališka mintis, kad nuo pirmojo įspūdžio priklausys visa sėkmė, sukels didelę įtampą, diskomfortą, ir tai trukdys elgtis natūraliai. Dėl to nereikėtų labai susikoncentruoti ties pirmojo įspūdžio svarba, o stengtis natūraliai pozityviai bendrauti, ir tai atitinkamai padės suformuoti gerą pirmąjį įspūdį“, – pabrėžia psichologė.

Naujokas vadovas ar eilinis darbuotojas

Ko nereikėtų daryti naujokui? Ar skirtingai jis turėtų elgtis, jei ateina dirbti eiliniu darbuotoju arba vadovu?

Vadovas, skirtingai nei eilinis darbuotojas, turi ne tik pritapti kolektyve, bet ir užsitikrinti autoritetą, o tai įpareigoja, kad jis turi atitinkamai ir bendrauti. Apie tai, kokią poziciją jis užims pavaldinių atžvilgiu, kaip bendraus, ar gers kavą su pavaldiniais, reikia pagalvoti iš anksto. Juk darbo atmosfera labai priklauso ir nuo vadovo. „Naujai atėjęs vadovas gali nerimauti, kad nepavyks užtarnauti autoriteto, ir todėl gali manyti, kad suvaldyti kolektyvą jam gali padėti nuo pat pirmųjų dienų parodytas griežtumas. Tačiau žinoma, kad ne griežti vadovai labiausiai mėgstami ir vertinami. Einant į vadovaujamas pareigas ypač svarbu sugebėti parodyti savo pavaldiniams, kad jie yra svarbūs ir vertinami, nes tik taip iš tikrųjų galima pasiekti labai gerų rezultatų ir santykių. Darbuotojai geriausiai jaučiasi tokioje įmonėje, kurioje jie yra vertinami, kurioje paisoma jų nuomonės ir kurios vadovo sprendimais jie gali pasitikėti“, – pažymi psichologė.

Geras „prisirašymas“ – šokoladas prie kavos?

Anot psichologės, atsinešti šokolado reiškia parodyti dėmesį kolektyvui. „Toks gestas sukuria jausmą, kad naujokas nori bendrauti, kad jam įdomu, jis nori kalbėtis, ir tai natūraliai sukuria pozityvesnę atmosferą. Aišku, tai nėra būtina, bet toks žingsnis gali duoti teigiamų rezultatų, kaip ir apskritai kitų pastebėjimas, nusišypsojimas, pasidomėjimas. Visi dėmesio kitiems ženklai visada yra noriai ir šiltai priimami“, – sako specialistė.

Patarimai:

  1. Nesistengti įtikti, tačiau nusiteikti pozityviai kitų atžvilgiu.
  2. Nepulti kritikuoti, bet natūraliai domėtis.
  3. Nekalbėti blogai apie buvusią darbovietę.
  4. Neveidmainiauti, nežeminti, nesmerkti kito, turėti savo nuomonę, tačiau kartu gerbti ir kolegų.
  5. Domėtis, šypsotis, klausyti ir klausti.
  6. Nesureikšminti pirmojo įspūdžio.

 

Daugiau informacijos apie psichologę Giedrę Gutautę Klimienę rasite tinklalapyje www.seimospsichologas.org (tel. 8 615 95305)