Informacinių technologijų žala vaikų/paauglių psichikos sveikatai: tikra ar menama?
Daug kalbama, kad išmaniosios technologijos – mobilieji telefonai, planšetės, kompiuteriai – kelia grėsmę sveikatai, ypač vaikų ir paauglių. Tačiau šiandien Covid 19 pandemijos metu būtent šios technologijos gelbsti – pamokos ir bendravimas persikėlė į virtualią erdvę, joms organizuoti naudojamos įvairios kompiuterinės programos, skirtos vaizdo konferencijoms rengti. Kitas dalykas, kad vaikai, paaugliai daugiau laiko praleisdami namie, dažniausiai daugiau jo skiria ir išmaniosioms technologijoms, t.y. žiūrėjimo į ekraną laikas ilgėja.
Kokiais atvejais televizoriai, planšetės, išmanieji telefonai, kompiuteriai gali kelti pavojų psichikos sveikatai, didinti depresijos riziką?
Kokią žalą sveikatai daro išmanieji prietaisai?
Labiausiai jaudina interneto, kompiuterių įtaka vaikams, paaugliams. Kinijoje atlikti tyrimai parodė, kad piktnaudžiavimas internetu skatina depresiją. Tyrime dalyvavo 1041 paauglių, iš kurių dauguma internetu naudojosi saikingai, o 9,2 proc. ir 0,2 proc. respondentų šiek tiek arba labai piktnaudžiavo naršymu. Po 9 mėn. stebėjimo atskleista, kad aktyviausius naršytojus depresija kamavo 2,5 karto dažniau. Tiesa, mokslininkai nustatė abipusį ryšį: psichikos ligomis linkę sirgti žmonės ir internete linkę naršyti be saiko. Yra tyrimų, kurių rezultatai rodo, kad jaunoji karta, kuri ypatingai daug laiko praleidžia prie kompiuterio, praranda gebėjimą įsiminti naują informaciją, išsaugoti atmintyje senesnes žinias.
Dar viena neigiama pasekmė – priklausomybė nuo žaidimų, interneto, socialinių tinklų ir kitų virtualios erdvės malonumų. Priklausomi nuo kompiuterių vaikai nebemoka bendrauti su bendraamžiais, jie dažnai būna vieniši, todėl neretai gali kentėti nuo depresijos. Mokslinių tyrimų duomenimis, priklausomų nuo interneto žmonių smegenyse vykstantys pokyčiai panašūs į priklausomų nuo narkotikų ir alkoholio. Tačiau neigiamas kompiuterių, išmaniųjų telefonu poveikis atsiranda, kai šiais technologijų pasiekimais naudojamasi netinkamai, piktnaudžiaujama.
Kaip išmaniosios technologijos veika ikimokyklinukus?
Įvairių šaltinių duomenimis, emocinių ir elgesio sunkumų turinčių ikimokyklinio amžiaus vaikų gali būtų apie 5-20 proc., ir šis skaičius nuolat auga. Pastaruoju metu imtas tyrinėti naujas šių sutrikimų rizikos veiksnys – įvairios šiuolaikinės informacinės technologijos, t.y. kompiuteriai, planšetės, išmanieji telefonai, televizoriai, ir prie jų ekranų praleistas laikas. Praėjusiais metais paskelbti Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Psichologijos instituto ir Santaros klinikų mokslininkų tyrimo „Fizinės ir psichikos sveikatos veiksniai ankstyvojoje vaikystėje: naudojimosi informacinėmis technologijomis vaidmuo“, vykdyto 2017 m. gegužės-gruodžio mėnesiais, rezultatai. Tyrimas parodė, kad trečdalis ikimokyklinio amžiaus vaikų prie įvairių įjungtų ekranų laisvadieniais būna daugiau nei 2 valandas, o buvimo prie ekranų trukmė neigiamai susijusi su fizine ir psichikos sveikata.
Tyrime dalyvavo 1165 vaikų (47,7 proc. mergaičių ir 52,3 proc. berniukų). Elgesio ir emocijų sunkumų raiškos analizė atskleidė, kad 10,3 proc., t.y. kas dešimtas tyrime dalyvavęs 1,5-5 metų amžiaus vaikas patiria emocijų sutrikimų riziką, 7,1 proc. – elgesio sutrikimų riziką ir 3,5 proc. – ir elgesio, ir emocijų riziką. Šie tyrimo duomenis patvirtino ankstesnius, prieš dešimtmetį atlikto tyrimo rezultatus. Tyrimo naujumas – kad elgesio ir emocijų sutrikimų riziką leidžia prognozuoti ir ilgesnis vaikų būvimas prie ekranų.
Tyrimas nustatė, kad tik 4,6 proc. vaikų darbo dienomis ir 3,7 proc. laisvadieniais beveik visai nebūna prie ekranų. Užtat beveik ketvirtadalis (24 proc.) ir beveik trečdalis (31 proc.) laisvadieniais prie išmaniųjų prietaisų vidutiniškai praleidžia apie 2 val. Dar trečdalis vaikų prie ekranų būna 3 val. ir daugiau. Kitas blogumas, kad gana daug vaikų valgymo metu naudojasi išmaniosiomis technologijomis. Tyrimo metu išsiaiškinta, kad trečdalis vaikų kartą ar kelis kartus per savaitę valgio metu žiūri į ekraną. Dar 21 proc. vaikų į ekraną valgydami žiūri beveik kasdien. Nustatyta, kad prie ekranų daugiau būnantys vaikai pasižymi mažesne savireguliacija, didesnėmis elgesio problemomis, o ilgainiui tai gali tapti elgesio sutrikimų priežastimi.
Taigi informacinių technologijų naudojimas labai ankstyvame amžiuje siejamas su didesnių vaikų, turinčių elgesio, dėmesio ir aktyvumo sutrikimų, skaičiumi.
Būtina mokyti saugiai naudotis išmaniosiomis technologijomis
XXI amžiuje be išmaniųjų technologijų neišsiversime. Tačiau mokslininkai pažymi, kad svarbu vaikus mokyti saugiai jomis naudotis. Filmukai, dėmesį treniruojančios ar kitos programos, mokymas naudotis kompiuteriu gali turėti teigiamos įtakos – ugdyti pažintinius gebėjimus, tačiau tik vyresniems nei 5-erių metų vaikams. Apskritai mokslininkai ir medikai rekomenduoja, kad ikimokyklinio amžiaus (2-5 m.) vaikai prie ekranų per dieną praleistų ne daugiau kaip 30 min.-1 val.
Pandemijos metu tikėtina, kad įvairaus amžiaus vaikai ir paaugliai daugiau laiko leidžia prie ekranų. Moksleiviams šis laikas padidėjo ir dėl nuotolinio mokymosi. Tačiau visada svarbu laikytis rekomendacijų, kad šiuolaikinės technologijos neštų naudą, o ne žalą. Taigi mokslininkai rekomenduoja:
- 0-2 m. amžiaus vaikams visai nežiūrėti į ekranus, išskyrus vaizdo pokalbius su giminaičiais;
- 2-5 m. amžiaus – apsiriboti iki 1 val. per dieną;
- priešmokyklinio amžiaus – ne daugiau 2 val. per dieną;
- mokyklinio amžiaus vaikams ir paaugliams ne tiek svarbu laikas praleistas prie ekranų, o tai, kad šios technologijos nepakeistų kitų veiklų, fizinio aktyvumo, kad dėl jų nenukentėtų miegas, mityba, mokymosi rezultatai. Tiesa, yra duomenų, kad išmaniųjų prietaisų naudojimas ilgiau nei 4 val. didina psichikos ir kitų ligų riziką. Taip pat paaugliams svarbu, ką jie veikia prie ekranų, kiek laiko praleidžia internete online, nes būtent tai didina priklausomybės riziką.
Kaip pandemijos metu ilgesnis laikas praleistas naudojant informacines technologijas atsilieps vaikų/paauglių psichikos sveikatai – parodys naujų tyrimų rezultatai.
šaltiniai:
http://hi.simplit.lt/uploads/pdf/visuomenes%20sveikata/2019.1(84)/vs2019%201(84)%20ORIG%20Informacines%20technologijos.pdf; http://m.technologijos.lt; https://www.fsf.vu.lt/naujienos/fakulteto-ivykiai/2971-ekranu-laikas-vaikams-specialistu-rekomendacijo